25 nov. 2012

Virkad mössa till lilltjejen





Nu har  jag virkat en mössa till min yngsta tjej. Hon ville ha`en mössa som funkade när man satte upp håret i hästsvans eller pippilotter. Den skulle vara som storebrors os-mössa (nästan) i modellen. Eftersom jag inte kom ihåg hur jag hade gjort fick jag plocka fram hans mössa och kika.

Så här gjorde jag:
Virkade 2 lm och sedan 8 fm i andra lm från nålen. (virknål 7)
Varv 1: 2 hst i varje fast maska
Varv 2: 1 hst, 2 hst i nästa maska (upprepa varvet ut)
Varv 3: 2 hst, 2 hst i nästa maska (upprepa varvet ut)
Varv 4: 3 hst, 2 hst i nästa maska (upprepa varvet ut
Varv 5: 4 hst, 2 hst i nästa maska ( upprepa varvet ut)
Varv 6: Virka hst hela varvet öka 4 hst jämnt fördelat över varvet.
Nu ska du ha`52 halvstolpar.
Virka sedan runt med 1hst i varje maska till lagom längd. Avsluta med en smygmaska.

Garnet jag använde var Maja från svarta fåret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar