30 dec. 2012

Stickad mössa till syrran :)


Den här bilden fick jag av min syster. ( Den heter birdie hat och säljs på Nelly.com)
 -En sådan här mössa vill jag ha - kan du fixa det? Oj tänkte jag, en bild men inget mönster... hur ska det gå tänkte jag! Men det är trots allt bara en slätstickad mössa så jag gjorde  ett försök och så här blev det. Nu ska den bara skickas till henne och godkännas :)


Jag inhandlade 2 nystan av drops baby merino. Då blir den ju varm och mjuk och ändå inte så tjock och klumpig.

Så här stickade jag mössan:
Jag lade upp 146 maskor på rundstickor 2,5. Stickade ett varv räta maskor. Sedan ett varv med aviga maskor för att få den lilla rullkanten. Därefter stickades hela mössan i slätstickning. När mössan mätte 23 cm började jag att minska på vartannat varv.

Första minskningsvarv:* 2 räta tills 20 eller 21 maskor 2 maskor tills i bakre maskbågen*  *-* varvet ut. (Sticka 20 maskor varannan gång och 21 maskor varannan gång mellen minskningarna)
Andra minskningsvarv: * 2 räta tills 18 eller 19 maskor 2 maskor i bakre maskbågen*  *-* varvet ut.
Tredje minkningsvarvet: * 2 räta tills 16 eller 17 maskor 2 maskor tills i bakre maskbågen*  *-* varvet ut.
Fortsätt att minska på detta sätt tills det inte går att minska mer. När det börjar bli för få maskor på rundstickan så att det är svårt att sticka med den , byt då till strumpstickor. Klipp av tråden och trä igenom dom sista maskorna och dra åt. Fäst sedan trådarna. Hoppla - så har du en mössa :)


6 kommentarer:

  1. Shit, vad duktig du är!!! Bara en mästare kan lyckas få till något så tätstickat och jämnt. Skulle ramla i backen av förvåning om inte den blir godkänd :)

    Kramar och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Så fin - ser ju precis ut som på bilden, så den borde ju gå hem ;)

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Jag sökte på nätet efter virkade converse och hamnade hos dig, och wow så mycket fint du har gjort, inte bara de ljuvliga conversen. Det här är en blogg jag lägger bland mina bokmärken, hit vill jag kika in och få tips och idéer framöver.

    Och japp, jag har också fått till ett par converse med hjälp från både Pysselkiisen och dig.

    GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va`roligt!!! Med positiv kritik får man mer inspiration själv :)
      Gott nytt år!

      Radera
  4. Åh, vad jag önskar att jag kunde sticka! Speciellt när jag ser sånt här. Jättefin!

    SvaraRadera
  5. Superfint den borde hon absolut vara nöjd med! Kram från oss och gott nytt år!

    SvaraRadera