20 maj 2015

Stickad topp med släppta maskor

När jag kom hem med det här garnet blev yngsta dottern helt kär i det. Att det skulle bli något till henne var helt klart (jag anade det nog redan när jag köpte det). Jag började att leta mönster och hittade inget mönster  jag tyckte passade. Eftersom jag hade en vag bild i huvudet började jag att sticka på känn och här har ni resultatet. Nedan har ni en beskrivning på hur jag gjorde.





Beskrivning av hur jag gjorde:

Lägg upp 52 maskor på stickor nr 6. 
Varv 1-2: räta maskor
Varv 3: "1 rät maska 1 omslag" repetera varvet ut
Varv 4: "1 rät maska släpp omslaget" repetera varvet ut
Sedan fortsatte jag med räta varv och med varv med omslag som släpptes på nästkommande varv. Man kan variera med antalet räta varv mellan varven med omslag och släppta maskor som man vill.
När jag ville ha längre släppta maskor gjorde jag 2 omslag istället för 1 och släppte båda på nästkommande varv. Sticka till lagom längd.
Jag gjorde 2 raka stycken som jag sydde ihop.

Garnet är från Schachenmayr och heter Letizia 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar