4 aug. 2015

Stickad sommartopp med beskrivning

Hej på er!  Får börja med att be om ursäkt för mitt långa sommaruppehåll. Jag har verkligen inte slutat att sticka eller virka det är bara det att tiden att blogga inte riktigt räckt till. Jag kommer efter hand som mina projekt har blivit fotade lägga ut dom på bloggen. 
Här är en stickad sommartopp som jag faktiskt gjort utan mönster (beskrivning finns sist i inlägget).
Det var garnet jag blev förälskad i och när jag kom hem hittade jag inget bra mönster som passade.
Garnet heter Veneta Color från Scholler & Stahl. Jag köpte det hos Virkostickmaja i Huskvarna.






Här kommer en beskrivning ( jag vill inte kalla det ett mönster) utan det är rätt och slätt en beskrivning på hur jag gjort.

Storlek Large stickor 9

Bakstycket
Lägg upp 61 maskor sticka första varvet rätt. Sticka sedan 6 varv slätstickning. På nästa varv stickar du  1 rät maska *2 maskor ihop rätt och ett omslag* repetera varvet ut och avsluta med 2 maskor ihop och 1 rät maska. Nästa varv stickar du alla maskor aviga även omslagen. Repetera sedan varven med 6 varv slätstickning, ett varv med omslag och ett varv med aviga maskor tills arbetet mäter 37 cm.
Lägg upp 6 maskor i vardera sida till en liten ärm och fortsätt sticka samma varv repetion tills arbetet mäter 56 cm. Maska sedan av de mittersta 29 maskorna och sticka var sida för sig tills arbetet mäter 57 cm. Maska av arbetet.

Framstycket
 Gör som bakstycket tills arbetet mäter 55 cm. Maska av de 25 mittersta maskorna och sticka var sida för sig. Maska av 2 maskor mot halsringningen på varje sida och sticka tills arbetet mäter 57 cm. Maska av arbetet. Lycka till:)

Hör gärna av er om det är något ni undrar över och som sagt det är inget riktigt mönster bara en beskrivning på hur jag gjort.




3 kommentarer:

  1. Vilken fin och somrig topp! Som sorbet! :-)

    SvaraRadera
  2. Underbara färger! Och vilken lekfull hund i bakgrunden ;).

    SvaraRadera
  3. Den blev ju så underbart snygg!!!
    Tack för att jag får ha mönstret i butiken :)

    SvaraRadera