29 jan. 2013

Stickade benvärmare





I vår familj dansar tjejerna. Min stora tjej går estetisk linje på gymnasiet med dansinriktning och har flera dansklasser på kvällarna, så lilltjejen och jag har varit på ett antal dansuppvisningar:) Det var också en självklarhet att lilltjejen skulle börja dansa så fort hon var tillräckligt gammal. Nu när en ny danstermin startar måste man ha benvärmare. Vi hittade inga bra till lilltjejen, så jag lovade henne att sticka ett par.
Jag hade drygt 2 nystan drops baby merino hemma, så jag satte igång och så här blev de.

Mönster till benvärmare 6-8 år:

Lägg upp 44 maskor på strumpstickor 3,5 med dubbelt garn
Sticka 8 varv resårstickning
Sticka 4 räta varv och öka 4 maskor på första varvet
*På 5:e varvet stickas 3 räta maskor sedan sätts 3 maskor på flätsticka framför arbetet. Sticka 3 räta maskor sticka sedan maskorna från flätstickan. Sticka 3 räta maskor. Gör så på varje sticka.
Sticka 7 räta varv*
Upprepa från *-* till önskad längd
Avsluta med 8 varv resårstickning.

3 kommentarer:

  1. Så tjusiga värmare och raggisarna så tuffa, Du gör så fina alster :) Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Uh så fin prinsessen er :-)
    God dag - kram

    SvaraRadera
  3. Åh så fina! Jag har tänkt virka ett par benvärmare till yngsta dottern. Tack för inspon!

    SvaraRadera